Aktuelles | Call for papers

SIdM Call for papers Newsletter n. 21 (novembre 2017)

SIdM Call for papers Newsletter n. 21 (novembre 2017)
 

Deadline: 15. Oktober 2017

Call for Papers for two research grants for young scholars (29 June 2017)
 
The Nordic Ingredient – European Nationalism in Norwegian Music after 1905
 
Joint Conference 20–21 March 2018, Grieg Research Centre (UiB), Bergen
 
The Grieg Research Centre and the University of Münster would like to invite musicologists and historians to a joint conference at the Grieg Research Centre in Bergen, 20-21 March 2018. The conference will be co-organised by the Grieg Research Centre, the DFG-research project The German Dominance of Music in Norway 1930–45 at University of Münster, and the Goethe Institut Norwegen.
Young scholars are specially invited to apply for a limited amount of research grants. The grants include full coverage of travel costs and accommodation in Bergen and the possibility to publish their papers in the conference report. Please email  an abstract concerning one of the sections I-III below of max. 300 words and a short biography (max. 100 words) to Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein!. The deadline for submissions of papers is 15 October 2017, and we aim to inform you about the result  of the peer reviewed selection process by mid-December 2018. For further information please visit www.nordicmusicpolitics.net.
 

Deadline: 20. Oktober 2017

ICA 2018 SALAMANCA - SYMPOSIUM 3/7: CARIBBEAN ETHNOMUSICOLOGY
 
[Spanish version below]
 
The Organizing Committee of the 56th International Congress of Americanists (ICA) invites the academic community to participate in the encounter that will take place at University of Salamanca from June 15th to June 20th 2018. The symposium “Caribbean Ethnomusicology” has been organized for this congress. The deadline for the submission of presentations is for October 20th 2017.
 
The objective of this symposium is to present works aimed at the analysis and study of the social and cultural transcendence of the traditional music originated on the countries that shape the Caribbean territory.

Deadline: 15. November 2017

International conference (cfp):

Cool Retro Camp Trash

Aesthetic Concepts in Popular Culture

University of Freiburg, 3–5 May 2018

The aesthetic quality of the popular is now undisputed. In fact, it can be argued that popular culture has become the dominant cultural paradigm of our days, which takes shape in music, film, literature, social media, fashion etc. In order to meet this cultural transformation with due attention, the aesthetic concepts of popular culture are to be scrutinized for the first time from a broad academic perspective.

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Deadline: 15. November 2017

CALL FOR PAPERS
Hans – Sommer – Symposium 2018
Begegnungen / Räume / Wirkungen / kulturelles Erbe
 
Symposium über den Braunschweiger Komponisten Hans Sommer
am 20. Januar 2018 im Institut für Musik und ihre Vermittlung der TU Braunschweig
 
Das Leben Hans Sommers (1837-1922) zeigt viele Facetten. Als Musikwissenschaftler beschäftigte sich Sommer mit der Geschichte der Oper, dem Wert von Musik sowie, auf der Basis einer reichen Quellensammlung, mit der Braunschweiger Musikgeschichte (Edition der Oper Ludovicus Pius von Schürmann). Der Komponist Hans Sommer hinterlässt ein bemerkenswertes OEuvre in den Gattungsbereichen Lied, Oper und – klein aber fein – Kammermusik. Der Großteil seiner Musik wurde in den Musikverlagen Leede, Leipzig und Litolff, Braunschweig, veröffentlicht. Als nachhaltig kulturell Handelnder gründet er für seine Heimatstadt den Braunschweiger Patronat-Verein (Wagner-Verband) sowie den Braunschweiger Verein  für Konzertmusik. An kulturpolitischen Unternehmungen ist in erster Linie sein starkes Engagement zum Schutze des Urheberrechts hervorzuheben. So begründet er zusammen mit Richard Strauss und Friedrich Rösch die Vorgängerinstitutionen zur GEMA, denen er teilweise auch vorstand. Der Mathematiker Hans Sommer schließlich erwarb sich mit seinen optischen Systemen große Verdienste in der Kamera-Produktion seines Stiefvaters Voigtländer. Mit der TU Braunschweig ist sein  Name eng verbunden, weil er 1878 als Direktor des Braunschweiger Polytechnikums die Umwandlung in eine der ersten Technischen Hochschulen vollzogen hat.
 

Deadline: 19. November 2017

Medienmusik: (Re)Produzieren, Gestalten, Spielen, Interagieren … mit Musikmedien 
5. Jahrestagung der AG Auditive Kultur und Sound Studies der GfM 
 
Termin: 9./10.2.2018 
Ort: Universität Hildesheim 
Veranstalter: Jan Torge Claussen/Alan Fabian 
CfP: Einreichungen bis 19. November 2017
 
Die Jahrestagung der AG Auditive Kultur & Sound Studies der Gesellschaft für Medienwissenschaft wird 2018 gemeinsam vom Institut für Musik und Musikwissenschaft und dem Institut für Medien, Theater und Populäre Kultur der Stiftung Universität Hildesheim veranstaltet.
 

Deadline: 20. November 2017

SEVENTH ANNUAL MEETING OF THE HISTORICAL KEYBOARD SOCIETY OF NORTH AMERICA (HKSNA)
 
May 9 - 12, 2018
University of Michigan at Ann Arbor, U.S.A.
 
The 7th annual meeting of the Historical Keyboard Society of North America (HKSNA) will be held from Wednesday, May 9 to Saturday, May 12, 2018 at the University of Michigan in Ann Arbor, MI.
 
The meeting’s theme, "Professionals and Amateurs: The Spirit of Kenner und Liebhaber in Keyboard Composition, Performance and Instrument Building," hopes to inspire exploration of an idea that has been important in the rebirth of historical performance and instrumental design and  construction. Selected instruments from the University of Michigan School of Music, Theatre & Dance, the Stearns Collection, and private collections will be featured in this meeting.
 
Three and a half days of morning and afternoon events  (Wednesday afternoon to Saturday) will include papers, lecture - recitals, minirecitals, and an exhibition of publications, recordings, and the work of contemporary instrument makers. A highlight of this meeting will be a retrospective concert featuring selections from award - winning compositions from the past nine Aliénor International Harpsichord Composition Competitions over the past thirtyfive years. Proposals for individual presentations or for themed sessions with multiple participants on any subject relating to historical keyboard instruments, their use and repertories from the Renaissance to the twenty - first century, are welcome.
 

Deadline: 20. November 2017

SAVE THE DATE & CALL FOR CONTRIBUTIONS
 
12. Internationale Stuttgarter Stimmtage
Das Phänomen Stimme: Emotionalität
 
1. bis 3. November 2018, Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart
 
Appell und Ausdruck stellen – neben dem Sachbezug – elementare Dimensionen von gesprochener Sprache dar. Mit ihnen gelangen Emotionen ins Sprechen, die man selber ausdrückt oder bei anderen erregen will. Schon die Stimme als solche scheint eine "Vorab-Emphase" (Helmut Lachenmann) zu haben, die uns nicht gleichgültig lässt – vor allem im Gesang. Was liegt näher, als einen Kongress zum Phänomen der Stimme dem Thema Emotionalität zu widmen?
 

Deadline: 24. November 2017

Call for proposals

University of Bristol

Royal Musical Association Annual Conference

Deadline: 5pm (GMT), Friday 24 November 2017

The integration of performance, composition and musicology is a principle of the Department of Music at the University of Bristol, and the Call for Proposals includes calls for acoustic and electroacoustic compositions. The programme committee invites proposals for the following:

The programme committee welcomes proposals from leading scholars and practitioners as well as early-career researchers. The aim of the conference is to represent the entire scope of current scholarly and creative musical research.

All rooms used for conference sessions are equipped with data projectors, CD & DVD players, computers and pianos (in most rooms grand or baby grand pianos). In the case of more complex technical needs, we would ask proposers to get in touch with the conference organisers (email: Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein!) to discuss requirements and options.

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Deadline: 3. Dezember 2017

Call for Papers
 
Future / Present. Current Practices in Pop Music Studies.
 
19-20 June 2018, Department of Musicology, Uppsala University, Sweden
 
Deadline: 3 December 2017
 
From its first academic considerations, pop music has been conceptualized as a culturally embedded practice. Adapting theoretical and methodological tools from various fields, its study has transgressed disciplinary boundaries and emphasized the  complex relations of the cultural, socio-economic, and political contexts of pop music. As Jaques Attali famously writes on the relationships between music and societal structures,
 
[Music] makes audible the new world that will gradually become visible, that will impose itself and regulate the order of things; it is not only the image of things, but the transcending of the everyday, the herald of the future. (1985:11)
 
With Attali’s daring proposition in mind, this conference seeks to provide a space for deep engagements in pop music and its various contexts. The conference aims to explore current theoretical and methodological developments in pop music  studies across thematic and disciplinary borders, and to foster discourse surrounding future directions in pop music and its study.

Deadline: 15. Dezember 2017

Centro Italo-Tedesco per l'Eccellenza Europea
Deutsch-Italienisches Zentrum für Europäische Exzellenz
 
Ausschreibung
 
Deutsch-Italienische Zusammenarbeit in den Geistes-und Sozialwissenschaften 2019
 
Die Villa Vigoni schreibt im Rahmen einer Vereinbarung mit der Deutschen Forschungsgemeinschaft für das Jahr 2019 wiederum ein Veranstaltungsprogramm zwischen Deutschland und Italien zur Förderung der Geistes- und Sozialwissenschaften  aus.
 
Kern des Programms sind die Villa Vigoni-Gespräche. Diese gelten Themen, welche die aktuellen Debatten zur Kultur, Geschichte und Gesellschaft Europas vertiefen. Im Mittelpunkt steht die intensive Auseinandersetzung im Gespräch, die sich  bewusst von den üblichen Konferenz formaten unterscheidet. Die Teilnehmerzahl ist daher begrenzt; ein Kreis von 20 Personen ist die Richtzahl.
 
Ausdrücklich erwünscht sind Doktoranden- und Postdoc-Kolloquien (mit bis zu vier Dozenten).
 
Es besteht auch die Möglichkeit, Anträge für das Format Close Reading “Klassiker lesen” zu stellen.
 

Deadline: 15. Dezember 2017

Call for papers
 
International congress "Across labels, Genres of Music Theatre"
 
Presentation
 
What are the differences between an opera and a lyrical drama? Or from an operetta and a zarzuela? Is Fidelio just a singspiel or Curro Vargas a zarzuela? And within género chico, where can we trace the boundaries between sainete and revista? Are they distinct enough to categorize them as independent genres? Many of these questions have never been properly addressed, in part owing to the scholarly tendency to focus on distinct genres, periods or styles, making it difficult to  identify continuities that remain through centuries or frontiers. Certain aesthetic prejudices discriminate genres regarded as entertainment (operetta, salon music) against others purportedly more elevated (opera, symphony) even when they  share common characteristics. The various denominations, often used as mere classification labels, decisively condition academic research as well as the access to cultural products. Therefore, it appears to be necessary to discuss the constrains  generated by concepts of “genre”, particularly in relation with theatrical music.

Deadline: 1. Januar 2018

Call for Papers

Wagner Weimar Eisenach – Wechselwirkungen und Spannungsfelder zwischen Kultur und Politik

Veranstalter: Projektteam »Wissenschaftlich kommentierte Quellenbeschreibung und Diskussion ausgewählter Aspekte der Richard-Wagner-Sammlung in Eisenach«

Leitung: Prof. Dr. Helen Geyer; Dr. des. Kiril Georgiev

Veranstaltungsort: Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar; Institut für Musikwissenschaft Weimar-Jena

Datum: 14./15. Juni 2018

Deadline: 1. Januar 2018

Der rezeptionsgeschichtliche Urknall von Richard Wagners Werk, der schließlich um die Welt expandierte, fand an einem Ort statt, der sich selbst zwischen den Gegenpolen Provinz und Residenz, Tradition und Fortschritt, Idee und Verwirklichung zerrieb, um schließlich in der eigenen – mit Wagner gesprochen – »schönen Einöde« zu ersticken. Gemeint ist das Großherzogtum Sachsen-Weimar-Eisenach.

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Deadline: 2. Januar 2018

IGEB Forschungspreis-Ausschreibung für 2018

Die IGEB kündigt für 2018 den IGEB-Forschungspreis (früher Thelenpreis) für Dissertationen im Bereich der Blasmusikforschung an. Alle Interessenten mit abgeschlossenen Dissertationen seit 2013 können ihre Arbeiten bis 2. Januar 2018 einreichen.

Der Preis-Teilnahme-Gewinner

Die Teilnahme ist offen für Dissertationen zu allen Themen betreffend Blasmusik, in jeder Sprache, aus jedem Land, weltweit.

Der Preis umfasst eine Urkunde.

Der Gewinner wird zur nächst folgenden Konferenz 2018 in Wadgassen, Deutschland, eingeladen und hält einen Vortrag (Anreise ist privat zu bezahlen, Aufenthalt und Übernachtung ist frei).

Die Dissertation wird in einer der Reihen der IGEB entweder IGEB-Reprints und Manuskripte (auf jeden Fall, in jeder Sprache etc.) oder in Alta Musica veröffentlicht.

 

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Deadline: 15. Januar 2018

Call for Papers

LASTING IMPRESSIONS

Music and Material Cultures of Print

in Early Modern Europe

Conference at the University of Salzburg, 28-30 June 2018

The advent of music printing was a significant milestone in the social and cultural contexts of late medieval and early modern Europe. Prelates, reformers, composers, and businessmen were among the many that seized upon the new technology to accomplish a variety of aims. These included the dissemination of standardised liturgies, the spread of new religious ideals, the cultivation of relationships with powerful patrons, and the maximization of profits from the printing industry. The resultant sources are not only important witnesses to their contemporary religious, political, and musical climates, but also to their material cultures. This latter aspect has recently garnered increased attention in musicological scholarship.

Deadline: 15. Januar 2018

Call for Papers: Musik & Straße – Jahrbuch für Musikwirtschaft- und Musikkulturforschung 2019
 
Herausgeber: Prof. Dr. Michael Ahlers, Lorenz Grünewald-Schukalla M.A., Prof. Dr. Martin Lücke, Dr. Matthias Rauch.
 
In der Folge der Gründung der Gesellschaft für Musikwirtschafts- und Musikkulturforschung e.V. wird seit dem Jahr 2017 ein Jahrbuch publiziert, das neben einem Hauptthema über den aktuellen Stand der Forschung zu Musikwirtschafts- und Musikkulturforschungsthemen informiert.
 
Musikwirtschafts- und Musikkulturforschung wird nicht als disziplinäre Forschung konzipiert, sondern als ein Forschungsfeld, das situativ und interdisziplinär auf Problemlagen und neue Fragen reagiert und diese zugleich auch aufwirft. Das Jahrbuch  2019 wird sich dem Zusammenhang von Musik und Straße aus unterschiedlichsten Perspektiven widmen. Forschungsarbeiten sind dabei genauso willkommen wie Beiträge aus der Praxis, historische Einordnungen ebenso wie aktuelle  Betrachtungen.

Deadline: 28. Januar 2018

Symphonism in Nineteenth-Century Europe 
Oviedo, Edificio Histórico de la Universidad 
10 - 12 May 2018
 
Organized by 
Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini, Lucca 
Research Group ERASMUSH, University of Oviedo 
in collaboration with Ad Parnassum Journal
 
This conference aims to deal with the complex world of symphonism during the nineteenth century, a period in which symphonism encompassed not only the creation of musical products and performances, but also significantly affected many  ompositional approaches, as well as aesthetic factors, such as the opposition between programme and absolute music. The emergence of the great symphony orchestras led to unprecedented types of professional interaction, and new forms of patronage. It also fostered the creation of a specific repertoire, and the construction of the first purpose-built concert halls. These developments originated in Europe at the beginning of the 19th century, in conjunction with the development of music destined for increasing orchestral formations, and the concert as a social phenomenon, available to the public, rather than reserved for exclusive social circles sponsored by royalty, the aristocracy or the bourgeoisie. Finally, symphonic  epertoire favoured the creation of a particular approach to performance among orchestral conductors, which continued into post-Romanticism and that have persisted to the present day.
 

Deadline: 31. Januar 2018

CALL FOR PAPERS

IGEB-Konferenz 2018

(Internationale Gesellschaft zur Erforschung und Förderung der Blasmusik)

            Anlässlich ihrer 23. Konferenz vom 18.-24. Juli 2018 in Wadgassen / Saarland lädt die IGEB Interessenten dazu ein, Vorschläge für Referate, Poster, Podiumsdiskussionen und „lecture performances“

bis zum 31. Januar 2018 einzureichen.

Interessenten schicken einen Themenvorschlag, ein kurzes Abstract und ein kurzes CV an Doris Schweinzer Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein!;. Weitere Informationen können zu einem späteren Zeitpunkt auf der Internetseite www.igeb.net und im IGEB Mitteilungsblatt eingesehen werden.

Generalthema:

Neue Technologien und Innovationen in der Blasmusikforschung und –ausbildung

 

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Deadline: 15. April 2018

"L’abbé Gounod”: French Sacred Music during the Romantic Era
 
Lucca, Complesso Monumentale di San Micheletto
 
5-7 October 2018 
 
Organized by
Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini, Lucca
Palazzetto Bru Zane, Venice
 
Even if Charles Gounod (1818-1893) signed his scores as “abbé Gounod” for a very short period of time, his involvement in the production of Sacred Music never diminished from the 1840’s –when he was pensionnaire at the French Academy in  Rome (Villa Médicis)– to the end of his carrier. By focusing on Gounod’s sacred production, this conference aims to explore his works but also the context in which he produced his masses, motets and hymns. We encouraged Music analyses (with a special focus on Gounod’s oratorios: Tobie, La Rédemption, Mors e Vita & Saint François d’Assise) as much as Reception studies, Biographical studies and papers that will focuses on Gounod relations with music publishers, Sacred Music institutions or other Sacred Music composers. This conference also aims to revaluate French Sacred Romantic Music in its entirety. Even if this production from the Napoleonic era to the 1903 Motu proprio (and the 1905 Separation of State and Church) has been oversized, searchers during the last decades have mostly neglected it and often treated it with contempt because of its specular tendencies. By studying the places where this music was performed, the purpose of its executions and the long history of French Sacred Operas we might be able to examine this production not only as Church Music but in a larger perspective.
 

Deadline: 29. April 2018

Rossini after Rossini: Musical and Social Legacy (1868-1918)
 
Lucca, Complesso Monumentale di San Micheletto
 
19-21 October 2018
 
Organized by
Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini, Lucca
 
The influence of Rossini on his contemporaries has been and remains the subject of innumerable essays, conventions and publications. The story of the composer’s long life (1792-1868), initially focused on purely musical connections (Paganini, Giuliani,  Mercadante, Schubert, Donizetti, Bellini, Auber, Meyerbeer, Verdi, Offenbach, Bizet, just to name a few), has been expanded to include literary, philosophical and political dimensions (Stendhal, Balzac, Schopenhauer, Mazzini). Less  frequently investigated, however, is Rossini’s legacy as it unfolded during the second half of the nineteenth and early twentieth centuries. On the occasion of the 150th anniversary of the composer’s death the present conference focuses on  the span of time corresponding more-or-less to the fifty years following 1868, almost to the threshold of the so-called Rossini Renaissance that, beginning in the early 1920s, generated renewed interest into the composer’s output, from the points of view of both performance and philology, and also helped to clarify the ambiguity of Rossini as a man.
 

Deadline: 30. April 2018

Ars Antiqua III: Music and Cuture in Europe, c1150-c1330
Lucca, Complesso Monumentale di San Micheletto
30 November -  02 December 2018
 
Organized by
Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini, Lucca
 
The Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini of Lucca will host the symposium «Ars Antiqua III: Music and Culture in Europe, c1150-c1330», to be held in Lucca, Complesso Monumentale di San Micheletto, from Friday 30 November 2018 until  Sunday 2 December 2018.
 
The two previous Ars Antiqua conferences (Princeton, 2011 and Southampton 2013) demonstrated both the range of work being undertaken in the field of music from the last third of the twelfth to the first third of the fourteenth centuries,  and also the amount of work that still remains to be undertaken. ARS ANTIQUA III aims to bring into alignment work considering not only such recognised genres as organum, conductus, motet, and vernacular song, but also continuing  plainsong and liturgical traditions during the period, sequence and rhymed office as well as vernacular romance and related genres.